«Youth problems»

 

(Урок английского языка. X класс)

Регина САДЫКОВА,

учитель английского языка средней школы №146 с углубленным изучением отдельных предметов  г.Казани

Рассадка учащихся: команды по 4 человека.

Оборудование: «Manage Mat», листочки А4 с названиями «углов», карточки с 6 вопросами для каждой команды, карточки с проблемной ситуацией; техника (компьютер, колонки, проектор и экран).

Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний

Цели и задачи урока:

Образовательные: обобщить и систематизировать знания учащихся по теме «Youth problems»

Развивающие: развивать у учащихся умение мыслить, предполагать, рассуждать, аргументировать свои ответы, анализировать, делать выводы в процессе работы с информацией.

Воспитательные: воспитывать чувство ответственности за общее дело; вырабатывать умение работать в команде и ценить помощь; повышать самооценку учащихся.

Ход урока

Вступление

T: Good morning dear students, I’m very glad to see you! First of all I want you to greet your teammates. (Учащиеся приветствуют друг друга в командах).   

Речевая разминка, введение в тему.

T: Let’s have a talk.  As for me, I think that you prefer to spend your free time as interesting and exciting as it possible. Am I right? (Учащиеся кратко отвечают на вопрос).

T: Being an adult, I think that the youth period is a very complicated period of time but may be some of you consider that it is an amazing time. There are two «corners», choose one of them, stand up, push in your chairs and go to your corner” (На стене два «угла» — «amazing period» и «complicated period». Учащиеся выбирают одно из утверждений, встают и следуют в тот угол, который они выбрали)

T: Pair up! Now, you have to discuss: why do you think that youth period is a complicated or amazing period of time. Each of you will have 20 seconds for answer; who is taller begins (Учащиеся образуют пары друг с другом не со своего стола и по очереди начинают высказывать свое мнение).

Time is up! I want you to share with us! Misha, what is your partner’s opinion?  and etc. (Учитель опрашивает несколько человек. Спрашивает мнение партнера или личное мнение ученика. Минимум – по два человека из каждого угла).

T: Thank you very much! Take your seats

Постановка темы урока (Структура SEE-THINK-WONDER)

T: Look at the screen. Using our thinking routing answer the questions (На экране размещена картинка, учащиеся должны ответить на вопросы по картинке):

– What do you see? (Фронтальный опрос)

         – What do you think about it? Discuss with your shoulder partner. Each of you has 20 seconds for answer, who has longer hair begins. (Ребята высказывают по очереди свое мнение в течение 20 секунд каждый).

Time is over! I want you to share with us. (Учитель опрашивает нескольких учащихся с каждого стола).

What does it make you wonder? Discuss in teams. You have 1 minute for that. (Обсуждение в группе в течение одной минуты).

Time is up! Let’s listen to your teams’ ideas. (Учитель спрашивает, что думает каждая группа по этому вопросу).

T: Thank you very much for your brilliant answers and now, tell me please, what we are going to talk about today? (Учащиеся предлагают свои варианты идей относительно темы урока. Учитель ожидает, помогает сформулировать правильную тему).

T: You are absolutely right! Today we are going to talk about youth problems

Основной этап урока

T: Now, open your books on the p.140. You have 2 minutes to look through the text (Ученики читают текст самостоятельно, учитель ставит таймер).

Структура FAN AND PICK.

T: Now, let’s play a game «Fan and Pick». There are some question cards on your tables. Students №1, you take cards and make a fan. Students №2, you choose one card and read the question. Students №3, answer the question. Students №4, praise or help. Then change your roles. I give you 3 minutes to do the task. (На каждом столе лежат карточки с вопросами. Ученики по очереди отвечают на разные вопросы:  «Why are modern teenagers hooked on gadgets?», «Name negative aspects of using gadgets», «What kind of technologies will appear in the nearest future?», «Name 3 gadgets without which you can’t live. Why?», «If you were Sarah Tyson would you buy the same thing?», «How can you use a voice recorder at your study?»).

T: Your time is over. All students №3 stand up and come to the blackboard. Choose one question and answer it. (Учитель держит карточки с вопросами, все учащиеся под номером 3 выходят к доске, выбирают, зачитывают и отвечают на вопросы).

T: Thank you

Структура MIX-PAIR-SHARE

T: Now, the rest of you stand up, push in your chairs. I will turn on the music. You can dance; you can go around the classroom. When the music will stop you should make a pair. Let’s begin! (Учащиеся встают, танцуют и передвигаются по классу под музыку).

T: Pair up! (Учитель выключает музыку, ученики образуют пары с учениками не со своего стола)

T: I have a very interesting question to you! «What is better for the parent: to be strict with his child or to give him enough freedom?» Each of you has 20 seconds for answer, who came to school earlier begins. (Учащиеся в парах обсуждают вопрос)

T: Now, I want you to share with us. (Учитель опрашивает нескольких ребят о его личном мнении или о мнении собеседника).

T: Thank you very much! Let’s continue to dance! (Снова включается музыка, ученики танцуют).

T: Pair up! I have one more question to you. «Imagine that you are going to the night club with your best friend. She/he has a very provocative clothes and appearance. Would you reproach him/her?» Each of you has 20 seconds, who has higher hills begins”. (Ученики по очереди отвечают на вопросы)

T: Now I want you to share with us. (Учитель опрашивает нескольких ребят о его личном мнении или о мнении собеседника).

T: Thank you very much for your fantastic thoughts! Take your seats. Let’s do the structure «Perspective taking».

Структура PERSPECTIVE TAKING

T: I will give one card for each team. There are the teenage problem and 4 roles for each of you. Your task is to find the solutions to the problem from each point of you and act out the situation to the class. You have 5 minutes to do that. (Каждой команде дается карточка, на которой написана подростковая проблема и роли для каждого участника команды. Задача учеников – обсудить, найти решение проблемы от лица каждого участника. Затем, команды разыгрывают свои ситуации).

Заключительный этап урока. Рефлексия

T: You were very active today! You have such brilliant and creative ideas! Tell me, please, where did you get your knowledge? What helped you to answer the questions during the lesson? (Фронтальный опрос)

T: Thank you!

Структура «3–2–1»

And, the last task for you. Each of you has a sheet of paper. Let’s do the structure «3-2-1». Write down 3 facts according to our lesson; 2 words or expressions that you are going to use in future; 1 the most unpredictable answer of your classmates during the lesson. While leaving the classroom put your papers on my table. (Учащиеся на листочках отвечают на вопросы, затем их сдают)

Have a good day! Good bye!

 

 

 

 

 

 

 

 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *